Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

616 - Degree in Tourism

29183 - Psychosociology applied to Tourism


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
29183 - Psychosociology applied to Tourism
Faculty / School:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Degree:
616 - Degree in Tourism
ECTS:
3.0
Year:
4
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

The aim of the subject is to provide students with knowledge of the psychosociology of tourism, which complements the social and cultural impacts on the host societies, as well as the psychosocial reasons why people decide to undertake tourism activities.

The subject is optional, studied in the fourth year, with threecredits of content, and belongs to the module in which are also the subjects Marketing and Quality of Tourism Destinations, Sustainable Tourism Development and Business Organization and accommodation services. First of all, the subject is specifically dedicated to the knowledge of the psychosocial reasons for why people go on tourism.

{These results are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030: goal 10: reducing inequalities, and goal 16: peace, justice and strong institutions, so that the acquisition of the subject learning results provides training and competence to contribute in some measure to their achievement.

2. Learning results

-Know the psychosociology of tourism

-Study the different psychosocial motivations of the tourist activity -Know the different types of tourists and their psychosocial motivations -Know the different types of tourists and their psychosocial motivations.

-Analyze the behavior of demand from a psychosocial point of view with special emphasis on the concept of safety.

3. Syllabus

The thematic sections given arethe thematic sections given are as follows:

1- Psychology Basic psychological notions.

2.- Social Psychology.

3.-Psychology Social of tourism. Motivations and other tourist behavioral variables.

4. Academic activities

Attendance to theoretical classes: 15 hours.

Attendance to practical classes: 10 hours.

Attendance to tutorials: 10 hours.

Preparation of theoretical classes: 20 hours.

Preparation of practical classes: 10 hours.

Attendance at various activities (seminars, conferences, company visits): 10 hours.

5. Assessment system

CONTINUOUSASSESSMENT

Knowledge will be evaluated through development questions on the syllabus and the activities carried out in class.

GLOBAL AND EXTRAORDINARY: Knowledge will be assessed through development questions on the syllabus and activities that can also be disseminated to students who do not attend class regularly.

 


Curso Académico: 2023/24

616 - Graduado en Turismo

29183 - Psicología social aplicada al turismo


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
29183 - Psicología social aplicada al turismo
Centro académico:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Titulación:
616 - Graduado en Turismo
Créditos:
3.0
Curso:
4
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

El objetivo de la asignatura es proporcionar al estudiante un conocimiento sobre la psicosociología del turismo, complemento de los impactos sociales y culturales en las sociedades de acogida, asimismo se pretende conocer los motivos psicosociales por los que las personas deciden realizar la actividad turística.

La asignatura es optativa, se estudia en Cuarto Curso, con tres créditos de contenido, y pertenece al módulo en que están también las asignaturas Marketing y calidad de destinos turísticos, Desarrollo turístico sostenible y Organización de empresas y servicios de alojamiento. Ante todo la asignatura se dedica específicamente al conocimiento de los motivos psicosociales por los que las personas hacen turismo.

Estos resultados están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas: objetivo 10: reducción de las desigualdades, y objetivo 16: paz, justicia e instituciones sólidas, de tal manera que la adquisición de los resultados de aprendizaje de la asignatura proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro.

2. Resultados de aprendizaje

-Conocer la psicosocilogía del turismo
-Estudiar las diferentes motivaciones psicosociales de la actividad turística -Conocer los diferentes tipos de turistas y sus motivaciones psicosociales
-Analizar el comportamiento de la demanda desde un punto de vista psicosocial haciendo un especial hincapié al concepto de seguridad.

 

3. Programa de la asignatura

Los apartados temáticos que se dan son los siguientes:

1- Psicología. Nociones psicológicas básicas.
2.- Psicología Social.
3.- Psicología Social del turismo. Motivaciones y otras variables comportamentales del turista.

4. Actividades académicas

Asistencia a clases teóricas: 15 horas.
Asistencia a clases prácticas: 10 horas.
Asistencia a tutorías: 10 horas.
Preparación clases teóricas: 20 horas.
Preparación de clases prácticas: 10 horas.
Asistencia a actividades diversas (seminarios, jornadas, visitas a empresas): 10 horas.

5. Sistema de evaluación

EVALUACIÓN CONTINUA: El conocimiento se evaluará a través de preguntas de desarrollo sobre el temario y las actividades realizadas en clase.
 
GLOBAL Y EXTRAORDINARIA: El conocimiento se evaluará a través de preguntas de desarrollo sobre el temario y actividades que puedan difundirse también a alumnos que no asistan regularmente a clase.